Bloggen

Blogsamenwerkingen

coffee-1284041_1920

Toen ik nog geen jaar geleden begon met bloggen had ik geen moment gedacht dat er bedrijven zouden zijn die met mij zouden willen samenwerken. Ik blog omdat ik het heel erg leuk vind en er enorm van geniet. Het is voor mij een vorm om mijn creativiteit te uiten, mijn hoofd leeg te maken en alles wat ik meemaak op papier te kunnen zetten. Natuurlijk leek het me tof om iets voor mijn blog te mogen ontvangen of een blog te schrijven waar ik een vergoeding voor zou krijgen. Wie wil nou geen geld verdienen met zijn hobby?

Nooit gedacht

Inmiddels blog ik zo’n 9 maanden en heb ik al een aantal aanbiedingen gehad voor een samenwerking. Wie had dat gedacht! Het belangrijkste vind ik dat het bij mijn blog past. Zo kreeg ik bijvoorbeeld een keer een aanbieding van een site voor computers, of ik even wat linkjes wou plaatsen. Jullie begrijpen wel dat ik hier vriendelijk voor heb bedankt. Als blogger ben je interessant voor bedrijven: op een vrij goedkope manier bereiken ze via jou veel lezers. Toen ik nog maar een paar maanden bezig was met bloggen mocht ik een shoptegoed weggeven, vlak daarna schreef ik blog over kledingkopen.nl en ontving ik als dank een prachtige cadeaubon. Telkens als ik een aanbieding voor een samenwerking krijg spring ik weer een gat in de lucht en probeer ik er uiteindelijk iets heel moois van te maken.

Tips voor blogsamenwerkingen

Na een aantal samenwerkingen denk ik dat ik jullie wel wat tips kan geven. Ik heb heel wat artikelen gelezen en heb hier dingen uitgehaald die ik gebruik.  Ten eerste wat tips om een samenwerking te krijgen:

  1. Blog voor je plezier

    Ten eerste: begin niet met bloggen omdat je gratis producten wil ontvangen of geld wil verdienen Bloggen moet je echt doen omdat je het leuk vindt. Er gaat best veel tijd in zitten: foto’s maken & bewerken, inspiratie opdoen, artikelen schrijven. Als het niet écht leuk vindt ga je dit nooit volhouden. Inmiddels ben ik zo’n 130 blogposts verder sinds ik mijn blog begon, en eerlijk gezegd had ik geen verwachtingen toen ik begon. Natuurlijk was het mijn streven om bloggen lang vol te houden maar of het echt zou lukken..?

  2. Hou je blog up-to-date

    Wanneer ik een mail krijg over een samenwerking wordt er weleens genoemd dat mijn blog goed up-to-date is. Ik probeer iedere week een aantal artikelen te plaatsen en het gebeurt eigenlijk nooit dat er lang niks online komt. Toen ik op vakantie was werkte ik vooruit en heb ik artikelen ingepland waardoor er regelmatig iets online kwam. Wanneer er weken of zelfs maanden niets online komt dit niet over alsof je echt voor je blog gaat.

  3. Mooie foto’s

    Heel belangrijk: maak mooie foto’s! Ik gebruik geen spiegelreflex camera maar een Nikon 1. Ik heb hiervoor twee lenzen die ik beide gebruik. Wat ook een hele goede investering voor mij is geweest is het aanschaffen van PicMonkey, een super fijn fotobewerkingsprogramma. Sinds ik die gebruik durf ik te zeggen dat mijn foto’s wel weer een stuk verbeterd zijn. Bij sommige artikelen heb ik geen passende zelf-gemaakte foto, dan haal ik er eentje van een site voor gratis Stockfoto’s. Bijvoorbeeld Unsplash of PicJumbo.

  4. Duidelijke artikelen met goede teksten

    Wat ik altijd erg fijn vindt is wanneer je een artikel aanklikt je weet wat je kunt verwachten. Een duidelijke titel is fijn en wat ik al helemaal top vindt zijn tussenkopjes. Vroeger (oke… een jaar geleden) vond ik dit onnodig maar tegenwoordig maak ik er graag gebruik van. Ik vind het duidelijk staan en ook zorgt het dat je artikel hoger in SEO komt. Wat ik ook heel belangrijk vind is dat er geen spelfouten in teksten zitten en zinnen op de juiste manier zijn opgebouwd.

Ga je de samenwerking aan met een bedrijf? Super goed! Hier nog een paar tips:

  1. Maak een contractje

    Deze tip las ik ooit en heb ik meteen toegepast. Maak een contractje in Word en schrijf hier je “eisen” op. Eerst vond ik dit nogal lastig om te doen maar het is wel belangrijk. Zo zet ik er bijvoorbeeld in dat ik altijd een € onder mijn blogpost zet om aan te geven dat het om een samenwerking gaat. Ook staat erin dat na wederzijds akkoord het afgesproken bedrag vaststaat en ik het na 2 weken binnen wil hebben. Eerst misschien lastig om te doen maar wel belangrijk!

  2. Geef je grenzen aan

    Niet voor het één of ander maar sommige bedrijven zijn niet zo tof als het om samenwerkingen gaat. Soms heb ik het idee dat ze het wel makkelijk vinden om een blogger aan te schrijven, zij krijgen zo immers hun publiciteit. Laatst kreeg ik een hele leuke mail waar ik enthousiast op reageerde. Later werd mij verteld dat ik absoluut niet mocht vermelden dat het om een samenwerking ging en over een eventuele vergoeding werd al helemaal niet meer gesproken, de fijne toon van de eerste mail was opeens verdwenen. Ik heb dan ook vriendelijk bedankt.

  3. Maak er iets moois van

    Ten slotte: maak er iets moois van! Maak mooie foto’s en schrijf een mooi artikel waarin je je eerlijke mening geeft. Een hele handige plug-in waarmee je je blog vantevoren kan laten lezen is “Public post preview”. Enorm handig voor een samenwerking!

Ik hoop dat jullie iets aan mijn tips hebben. Ik ben (nog) geen super ervaren blogger maar vind het wel heel leuk om blogtips te geven 🙂

signature 2.0

Volg op Bloglovin

Ook leuk

4 reacties

  • Beantwoorden
    Melike
    23 september 2016

    Ik vind dat het ook belangrijk is om aan een bepaalde doelgroep te voldoen. Ik blog bijvoorbeeld niet zoveel over make-up en in de tijd dat ik dat wel deed had ik meer samenwerkingen dan nu! Maar ik vind dat niet erg want ik blog echt met plezier.

  • Beantwoorden
    Christa
    23 september 2016

    Heel leuk om te lezen!
    Ik ben zelf ook nog niet zo heel lang aan het bloggen, maar ik wil er wel meer mee doen.
    Bloggen is mijn uitlaatklep!
    Ik heb niet direct de ambitie om samenwerkingen te gaan doen, maar ik wil graag wat meer opvallen.
    Als je nog meer tips voor me hebt , dan hoor ik het graag!

  • Beantwoorden
    Saar
    26 september 2016

    Bij samenwerkingen probeer ik ook altijd mijn best te doen maar het is weleens jammer dat bedrijven zo weinig naar kwaliteiten.
    Complimenten komen gemaakt over, sommige sturen duidelijk de mail naar heel veel bloggers tegelijk of een fout in je tekst merken ze niet op. Het gaat niet om het artikel of de kwaliteit maar puur naar het droppen van de link.
    Ze zijn niet met hun merk bezig, vind ik jammer.

  • Beantwoorden
    Nicole
    27 september 2016

    Wat een goede tips Marjoleine! Ik ben net begonnen met bloggen, omdat ik mijn recepten wil delen. Ik weet dat veel foodbloggers samenwerkingen hebben, maar heb geen idee wat daar allemaal bij komt kijken. Als ik op den duur een keer een aanbieding krijg weet ik er wat meer vanaf door jout artikel 🙂

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.