Inmiddels is het alweer bijna een halfjaar geleden dat ik op een zomerse, doordeweekse middag de Kamer van Koophandel binnenstapte en mijn eigen bedrijf inschreef. Ik wilde het al langer maar hield het een beetje af: je administratie bijhouden, BTW-aangifte doen, facturen maken; dat leek me best lastig. Toch besloot ik de stap te wagen en inmiddels is er alweer een halfjaar voorbij. Hoe dat eerst halfjaar als ondernemer me is bevallen vertel ik je vandaag én ik deel nog een paar handige tips & tricks.
Hoe begin je?
Eigenlijk moet je gewoon de stap maken naar de KvK en je inschrijven. Je kunt vantevoren een afspraak maken via internet en, als je eenmaal ingeschreven bent, kun je hier ook makkelijk dingen wijzigen. Het is wel belangrijk dat je een idee hebt welke diensten je wilt gaan leveren en dat je een eventuele schattig kunt maken van je inkomsten. Ik deed dit gewoon ter plekke. Ik schreef trouwens hier ook een artikel over waarom ik besloot mijn blog in te gaan schrijven.
Wat voor mij wél even uitvogelen was, was hoe ik mijn administratie bij moest gaan houden. Eerder maakte ik gewoon een factuurtje in Word en stuurde dit op. Maar als ZZP’er zou dit te onoverzichtelijk gaan worden. Ik kwam uit bij het boekhoudprogramma Reeleezee en gebruik dit nu nog steeds. Ik maak hier mijn facturen in, deze kan ik altijd inzien en als ze betaald zijn kan hij dit registreren. Ook je uitgaven kun je registreren waardoor je een duidelijk overzicht hebt van wat je uitgeeft en wat er binnenkomt. Wat ook een handig systeem schijnt te zijn is Moneybird, hier heb ik zelf geen ervaring mee.
Facturen, BTW, BTW-aangifte enz.
Zoals je weet, zit overal BTW op. Dit moet je dus ook verwerken in je facturen. Spreek je dus een prijs af van €100 af voor een artikel, dan moet je er nog 21% BTW bovenop rekenen. Ook dit kun je standaard in je facturen aanvinken en hoef je niet zelf uit te rekenen. Ook de BTW-aangifte leek me een enorm lastig iets, maar eigenlijk valt dat heel erg mee. Je kunt op de site van de Belastingdienst precies opzoeken hoe je je BTW aangifte moet doen en wat er met bepaalde begrippen wordt bedoeld. Eigenlijk komt het erop neer dat ze willen weten hoeveel inkomsten je hebt gehad, hoeveel uitgaven en hoeveel BTW je het berekend. Als je in een jaar minder dan €1883 aan BTW betaald, kom je in aanmerking voor de kleineondernemersregeling en hoef je je BTW niet terug te betalen aan de Belastingdienst.
En verder…
… zijn er nog best een paar dingen die ik lastig vind. Zoals het binnenhalen van samenwerkingen (zelf benaderen of toch afwachten?!) en wat een puntje blijft is het bepalen van mijn tarief. Waar ik eerst bang was te hoog in te zetten, besef ik me nu steeds meer dat het een kunst is jezelf te kunnen verkopen. Wanneer jij met een minimale vergoeding komt, gaat een bedrijf echt niet zeggen dat ze je ook het dubbele hadden willen geven. I’m working on it 😉
Mocht je benieuwd zijn naar nog meer informatie over geld verdienen met je eigen bedrijf en ondernemen, hier wat tips:
- Dionne van Diolifestyle schrijft regelmatig artikelen over online geld verdienen en bloggen, hier heb ik mega veel van geleerd! Ze gaat zelfs een tijdje als “digital nomad” leven en werken in Barcelona, wie wil dat nou niet?
- Facebookgroepen Ambitieuze meisjes & Business Babes NL om in contact te komen met andere (vrouwelijke) ondernemers. Je kunt hier terecht voor vragen, tips of als je op zoek naar bijvoorbeeld een fotograaf of tekstschrijver.
Zo, dat was een zo’n beetje mijn eerste halfjaar als ondernemer. Hopelijk heb je, als je ook wilt gaan ondernemen, iets gehad aan deze tips en vonden jullie het een leuk artikel om te lezen.
Heb jij er weleens aan gedacht je eigen bedrijf te beginnen?
Foto boven dit artikel is afkomstig van Unsplash.