Een gezondere levensstijl

een gezondere levensstijl

Een gezondere levensstijl, iets waar veel over geschreven wordt en misschien nog wel meer meningen over bestaan. Ik zal het maar meteen eerlijk bekennen: ik was een beetje te zwaar geworden. Kleding die ik niet meer zo goed paste, een bloesje dat niet meer dichtging en een broek die na het dragen een afdruk in mijn buik achterliet. Ik was het zo zat en besloot om mezelf een gezondere levensstijl aan te gaan meten.

Na de vakantie (of eigenlijk net ervoor) besloot ik dat het genoeg geweest was. Ik was het zat om niet tevreden te zijn met mezelf en telkens wanneer er een foto van me moest worden gemaakt verstopte ik me het liefst. Ik kon me steeds slechter identificeren met het meisje wat ik op de foto zag, die was veel steviger dan hoe ik dacht eruit te zien.

Valkuil

Het was frustrerend dat ik de afgelopen jaren, eigenlijk vrij ongemerkt, aangekomen was. Ik ben nooit echt een snoeperd geweest en daar kon het dus ook niet van komen. Chips, koekjes en chocolade? Nah daar word ik niet echt blij van. Inmiddels ben ik erachter waar mijn valkuil dan wél ligt: ik hou van lekker (en het liefst veel) eten. Hartige dingen als een tosti, pizza en stokbrood met kruidenboter gaan er bij mij in als zoete koek. Niet dat ik dit elke dag at, totaal niet. Van huis uit ben ik ook gewend om soms 2x op te scheppen en in verhouding een vrij groot stuk vlees te eten. Ik had er voorheen ook geen moeite mee om tussen de middag 2 tosti’s, minipizza’s of iets in die richting te eten. Vervolgens at ik ’s avonds ook weer een hele maaltijd. Dit kwam trouwens niet heel vaak voor, er waren ook genoeg dagen dat ik wel normaal at maar dit is puur een voorbeeld. Ook denk ik dat het komt omdat ik sinds een aantal jaar antidepressiva slik, een veelvoorkomende bijwerking hiervan is ook toename in gewicht.

Al jaren had ik me niet gewogen en had ik dus geen idee hoeveel ik woog. Toen ik voor we op vakantie gingen op de weegschaal ging staan schrok ik me kapot. De knop ging meteen om. De eerste dag dat we terug waren van vakantie bestelde ik onze eigen weegschaal. Ik weeg me elke week trouw om te voorkomen dat het weer de verkeerde kant op gaat.

Een gezondere levensstijl

Inmiddels is het zo’n 3 weken verder en merk ik dat het echt de goede kant opgaat. Ik loop elke dag een stuk, pak elke dag mijn hoelahoep voor verschillende workouts en eet regelmatiger. ’s Ochtends ontbijt ik met kwark en fruit, tussen de middag eet ik 2 bruine boterhammen met kipfilet en ’s avonds eet ik mijn gewone maaltijd. Tussendoor eet ik veel fruit. ’s Avonds probeer ik nu mijn bord voor de helft vol te scheppen met groente, ik merk dat ik dan veel sneller vol zit. Ik ben al een paar kilo afgevallen en merk dat ik nu al zoveel beter in mijn vel zit. Wat ook helpt is dat ik nu werk en een dagritme heb. In de eerste pauze eet ik mijn appel en daarna mijn brood. Ook drink ik veel thee en water. Vroeger toen ik nog thuis was kwam ik soms pas om half 11 uit mijn bed en was het erg verleidelijk om een tosti te maken tussen de middag.

Een klein hulpmiddeltje

Doodeng om dit te vertellen maar ik gebruik de app van WeightWatchers. Ik wist gewoon niet echt wat gezond was en met de app is het zo handig bij te houden! Ik kan veel makkelijker gezonde keuzes maken. Voorbeeldje: ik ontbijt elke ochtend met kwark, wat in principe erg gezond is. Echter at ik Mona kwark in plaats van de Optimel kwark die ik eerst at. Mona bleek veel vetter te zijn dan de Optimel en twee keer zoveel ‘punten’ te bevatten. Iets waar ik pas achter kwam toen ik het invoerde in de app. Ik ga dus niet naar zo’n WeightWatchers groep, ik hou het puur bij in de app voor mezelf en merk dat dit al super goed gaat. Ook heb je extra punten en kun je dus ook gewoon een keer patat of pizza eten. Alleen het sleutelwoord is “met mate” en inmiddels begin ik dit te leren.

Ik ga me de komende tijd volop inzetten om nóg gezonder te worden. Mochten jullie het leuk vinden, dan geef ik over een tijdje graag een update 🙂

signature 2.0

Follow on Bloglovin
Share:

7 Comments

  1. 18 september 2016 / 10:30 am

    Een tip van mij: drink veel groene thee zonder suiker, dit kan je ook koud drinken. Het helpt heel heel erg met het afvallen en is super gezond.

    • Marjoleine
      21 september 2016 / 11:16 am

      Bedankt voor de tip! Ik drink gelukkig al nooit thee met suiker en ook groene thee (vooral met citroen!) vind ik erg lekker 🙂

  2. 18 september 2016 / 1:03 pm

    Wat knap dat je de knop zo om kan zetten! Veel succes met verder afvallen 🙂

    • Marjoleine
      18 september 2016 / 1:16 pm

      Dankjewel 🙂

  3. 20 september 2016 / 10:02 am

    Knap dat je de knop hebt omgezet! Zo te lezen gaat het ook goed, super! Succes verder!

    • Marjoleine
      21 september 2016 / 11:16 am

      Aw dankjewel Sammie!

  4. Marja
    20 september 2016 / 10:53 pm

    Goed blijf vertellen. .inspierend

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge