Hotspots&Reizen

Vakantie op de Griekse eilanden: Kos & Corfu

Langzaam komt de zomervakantie er weer aan en wellicht ben je op zoek naar inspiratie. Waar wil je deze zomer heen op vakantie? Wat is de moeite waard om naartoe te gaan? Zelf ben ik een grote fan van Griekenland: mooie eilanden, heerlijk weer en niet al te lang vliegen. Als er een vakantieland is waar ik graag nog een keer naartoe zou gaan, dan is het zeker Griekenland! Vandaag vertel ik je hoe ik mijn vakanties op de Griekse eilanden Kos en Corfu heb ervaren.

Kos

Te beginnen bij: Kos! Hier ging ik in 2013 naartoe met vriendinnen toen ik geslaagd was voor de HAVO. We waren toen 17 en het was onze eerste vakantie met elkaar. Al tijdens het zoeken naar vakanties wilden we niet zo’n “zon, zuipen ziekenhuis vakantie”, we wilden echt naar een leuke, mooie plek. Uiteindelijk viel ons oog op Kos: een mooi eiland, leuke sfeer en onze accommodatie zat in Kos-Stad. Perfect! We boekten en in augustus kon onze vakantie beginnen.

– Kos Stad

Onze accommodatie zat in Kos-Stad, dus dat is ook het enige wat ik toen gezien heb. We hadden nog geen rijbewijs en konden geen auto huren. Wel kan ik je Kos-Stad aanraden: je zit dichtbij het centrum, waar je lekker kunt eten en drinken en ook het strand was voor ons op fietsafstand. Wij zaten wel nog op een klein stukje van het echte centrum waardoor we wel in een rustige omgeving zaten. Het centrum is levendig en wij lagen elke dag op het strand bij een strandtent. ’s Avonds gingen we naar de winkelstraat, waar een soort bazar was en heel veel winkeltjes.

– Fietsen

Als je Kos zegt, dan zeg je fietsen. Op Kos kun je fietsen huren en zijn de fietspaden heel mooi aangelegd. Ze liggen apart van de autoweg en je kunt dus volledig veilig op je fiets stappen. Zelf huurden wij fietsen via de organisatie waar we mee gingen, maar je kunt het ook gewoon ter plekke doen. Wij fietsten overal naartoe en het was niet langer dan 15/20 minuutjes. Heel fijn! Ons appartement zat echt nog wel een stukje uit het centrum maar ook dan is het prima te fietsen 🙂

– Feesten

Omdat wij gingen na ons eindexamen, gingen we ook wel voor de feestjes naar Kos. Ons appartement was gewoon gemengd: zowel ouderen als jongeren, wat ik zelf wel fijn vond. Het uitgaan speelde zich vooral af in de “barstreet” waar wij elke avond wel te vinden waren. Overdag op het strand hielden we het vooral rustig. Mocht dit je afschrikken: don’t worry, er is genoeg te doen op Kos! Je kunt ook naar Turkije met de boot en Kos is natuurlijk nog meer dan alleen maar Kos-Stad.

Ondanks dat Kos dit jaar alweer 5 jaar geleden is, heeft het eiland wel echt een plekje in mijn hart gekregen toen. De mensen waren super vriendelijk en de sfeer was er heerlijk. Ook het feit dat je er kan fietsen voegt echt iets toe. Ik zou heel graag nog een keer teruggaan!

Corfu

En natuurlijk Corfu! Hier ging ik twee jaar geleden heen met mijn moeder. Ook hier hadden we een heerlijke vakantie. We kozen toen voor Corfu omdat het ons een heel leuk eiland leek. Je kan er een auto huren, er zijn mooie stranden, gezellige plaatsjes en het is een mooi, groen eiland. Ja, dat leek ons wel wat! Het is moeilijk jullie iets globaals over Corfu te vertellen, het is namelijk best een groot eiland met heeeel veel verschillende plaatsjes.

– Acharavi

Wij kozen voor een accommodatie in het plaatsje Acharavi. Dit ligt in het Noorden van Corfu, aan de kust. Het is niet zo groot, maar heeft wel een centrum waar je leuke restaurantjes en eettentjes kunt vinden. Ook heb je er een prachtige kustlijn (met helaas een kiezelstrand…) waar je ook kunt eten. Want zeg nou zelf, dineren met de zee en zonsondergang als uitzicht is helemaal niet verkeerd toch?

– Auto huren

Waar je op Kos heel makkelijk fietsen kunt huren, is dat op Corfu een stukje lastiger. Fietsen werd er niet veel gedaan en zeker door de bergwegen is dat geen aanrader. Wij huurden dus een auto! Dit vonden we allebei best spannend, omdat de wegen best bergachtig kunnen zijn. Gelukkig viel dit enorm mee: de wegen zijn breed en goed begaanbaar. Ik mocht toen helaas nog niet rijden omdat ik nog geen 21 was, dus mijn moeder deed dat. Ze vond het stiekem erg spannend maar het ging prima.

– Stranden

Mocht je verlangen naar een wit zandstrand met azuurblauwe zee: dan is Acharavi niet de place to be. Alhoewel het strand een klein stukje lopen was van ons appartement was het een kiezelstrand. Ook was er, waar je het strand opgaat, een stijle afgang met stenen. Wij spendeerden onze dagen daardoor het meest bij het zwembad. Waar je wél een heerlijk strand hebt, is in Sidari. Hier reden we met de auto naartoe en daar lagen we heerlijk op een strandbedje onder de parasol. Wel moest je hier een tientje voor betalen, dat is dan weer een beetje jammer.

– Groen

Corfu is een van de groenste eilanden van Griekenland. Dit komt omdat de ligging van Corfu erg gunstig is. Het regent er af en toe maar in de zomer is het super zonnig waardoor de bomen en planten goed gaan groeien. Corfu is dus geen grauw, verdroogd eiland maar heel mooi groen. Er groeien mooie bloemen en planten, wat echt een lust voor het oog is.

Vakantie op de Griekse eilanden

Zo, heel wat woorden verder! Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen en misschien eens denkt aan één van deze eilanden. Ik kreeg het opeens in mijn hoofd om er een blog over te schrijven en het rolde zo uit mijn vingers. Wat mij betreft zijn zowel Kos als Corfu aanraders en naar allebei zou ik heel graag opnieuw willen gaan 🙂

Ben jij weleens op Kos of Corfu geweest?